Tidig skandinavisk film och den svenska filmens guldålder

3eed6dc2a56b0d6080a6e0ae1aca578c

3eed6dc2a56b0d6080a6e0ae1aca578cRegissörer som Victor Sjöström och Mauritz Stiller satte Sverige på kartan och de svenska filmerna såldes över hela världen och hade många gånger budgetar som i dagens penningvärde kunde uppgå till en miljard kronor.

Selma Lagerlöfs böcker med dess djup och dess svenska miljöer tilltalade, möjligen något förvånande, den internationella publiken. Kanske var det för att man flyttade ut kameran till naturen och inte bara spelade in teatersketcher. Filmen innebar nya dimensioner i berättandet och i det konstnärliga skapandet, som låg utanför de möjligheter som teatern har.

Gösta Berlings saga, som Mauritz Stiller regisserade 1924, blev en världssuccé och startskottet för Greta Gustafsson, eller Greta Garbo som hon snart bytte namn till.

En film av Victor Sjöström vid namn “Ingeborg Holm” som kom ut 1913 utgjorde startskottet för guldåldern. Den gripande filmen om en änka som är nödgad till att skicka iväg sina barn, och hamnar i fattigdom och blir sinnessjuk, berörde tittarna mycket, och påverkade opinionen och sedermera till och med lagstiftningen för omsorgen om de svagaste i samhället.

Framför allt var det i Sverige som filmen i Skandinavien producerades. Skandiafilm, eller “Filmindustri AB Skandia” var ett filmbolag som bildades 1918 av flera tidigare mindre filmbolag som Hasselbladsfilm och Pathé Frères filial i Sverige. Detta gav bättre förutsättningar för distribution och de hade både filmstudior och biografer. Filmstudion “Filmstaden” var förlagd till Råsunda i Stockholm och ett center för mycket av filmproduktionen. Skandiafilm gick ihop med andra bolag och bildade sedermera SF, Svensk Filmindustri, med Ivar Kreuger som majoritetsägare. Svensk Filmindustri var det ledande svenska filmbolaget under 1900-talet, såväl som biografägare, distributionsbolag och produktionsbolag.

Den svenska filmens guldålder, eller åtminstone den svenska filmens första guldålder, anses ha varit mellan 1913, då filmen “Ingeborg Holm” kom på vita duken och 1924. Depressionsåren och en amerikansk filmindustri på frammarsch utgjorde slutet för det svenska filmundret.